معرفی کتاب کج‌رفتاری اثر ریچارد تیلر
نوشته شده توسط : عادل طالبی

رویای نسخه‌ی تکمیلی نظریه‌ی اقتصاد، کلاس دیجیتال مارکتینگ در حال تحقق است. این رشته به رفتار اقتصادی مشهور شده است که هنوز هم علم اقتصاد است، اما با علم روان‌شناسی و علوم اجتماعی دیگر درآمیخته است.

از زمانی‌که «اقتصاد رفتاری» به‌عنوان شاخه‌ای از علم اقتصاد مورد توجه قرار گرفت، زمان زیادی نمی‌گذرد. ریچارد تِیلر نویسنده‌ی کتاب کج‌رفتاری در این حوزه، تحقیق و مطالعات زیادی داشته و مرجع قابل اطمینانی در اقتصاد رفتاری به‌حساب می‌آید. اقتصاد رفتاری، ترکیبی از علم اقتصاد و روانشناسی است که عوامل مؤثر بر انتخاب‌های اقتصادی و انگیزه‌های رفتاری انسان‌ها در حوزه‌ی تجاری را بررسی می‌کند و مورد مطالعه قرار می‌دهد. آنچه که در علم اقتصاد به فراموشی سپرده شده است، روبه رو بودن با انسان‌هایی است که ذهن و روان پیچیده‌ای دارند و صرفاً با محاسبات ریاضی و اقتصاد خشک نمی‌توان رفتارهایشان را پیش‌بینی کرد. شاید آنچه در علم اقتصاد سنتی تاکنون بیشتر مورد توجه قرار گرفته، انسان‌هایی خیالی تحت عنوان انسان‌های اقتصادی بوده است، نه انسان‌های واقعی روی کره‌ی زمین. اقتصاد رفتاری یک تحول در طرز فکر اقتصادی با کمک تزریق قوی روان شناسی و علوم اجتماعی دیگر در علم اقتصاد است.

معرفی کتاب کج‌رفتاری
شاید با تکیه و تمرکز بر عبارت «کج‌رفتاری» تصور کنید که ریچارد تیلر آموزش بازاریابی دیجیتال در کتابش قصد دارد رفتارهای انسان‌ها را ذاتاً غلط و کج بپندارد و بکوشد در رفتار انسان‌های عادی تغییر ایجاد کند. درحالی‌که اینطور نیست. ریچارد تیلر در کتاب «کج رفتاری» از اختلاف علم اقتصاد امروز با رفتارهای واقعی انسان‌ها حرف می زند و معتقد است اقتصاد، به‌جای انسان‌های واقعی، فرضیات و نظریه‌هایش را براساس انسانی خیالی به‌نام انسان اقتصادی Economic Human بنا گذاشته است. به‌همین دلیل خیلی جاها پیش‌بینی‌هایش نادرست از آب درمی‌آید و به دردسر می‌افتد. انسان اقتصادی انسانی است هیچ‌گاه انتظار هدیه برای سالگرد ازدواج یا کادوی تولد ندارد. رفتارهایش هیچ‌گونه سوءگیری ندارد و کاملا با دلیل و عقل و منطق تصمیم‌گیری می‌کند. احساسات و همینطور هواهای نفسانی در زندگی او هیچ جایگاهی ندارد. اما بیایید بپذیریم که ما در دنیای انسان‌های اقتصادی زندگی نمی‌کنیم، بلکه در دنیای انسان‌ها زندگی می‌کنیم. حتی خودِ اقتصاددان‌ها هم انسان‌اند.

 

مدل‌های رسمی اقتصاد براساس این برداشت نادرست از رفتار انسان‌ها آموزش جامع دیجیتال مارکتینگ به علم اقتصاد، اعتبار و شهرتی همچون قوی‌ترین علوم اجتماعی می‌دهد. البته که علم اقتصاد از نظر علمی چنین است، اما پیش‌فرض‌هایی که علم اقتصاد بر آن‌ها استوار است، ناقص‌اند. چون انسان عادی هیچ‌گاه بدون سوءگیری حتی در یک خرید ساده سوپرمارکتی هم تصمیم‌گیری نمی‌کند. انتخابی که او در خریدش انجام می‌دهد، لزوماً از دیدگاه اقتصادی، انتخاب بهینه و مطلوبی نیست. مسائل سخت‌تر مانند انتخاب شغل، مسکن و حتی انتخاب همسر همچنین است.

 

منبع: زومیت





:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: